bergwandelen Berner Oberland

lees hier het laatste nieuws over je wandelvakantie bij Wengen

maandag, juni 13, 2005

details, deel 1

wandelen in berner oberland


silberhorn

Ik ken de bergen in het Berner Oberland heel goed. Zelf kom ik al 35 jaar in hetzelfde gebied voor vakanties van allerlei aard. Oorspronkelijk om te skiën maar later, vooral omdat het skiën wegens toenemende massaliteit, zijn natuurlijke charme begon te verliezen, vanaf 1979 bijna jaarlijks om te wandelen. Ik ben dus erg goed op de hoogte van lokale mogelijkheden en het wandelgebied.
Ik vind het leuk om met een groep rond te wandelen. Uit de aanmeldingen van 2004 (drie succesvolle wandelweken) is gebleken dat de leeftijd lag tussen 29 en 63 jaar. De deelnemers/sters kwamen uit alle uithoeken van Nederland. Ze zijn over het algemeen hoger opgeleid.
De uiteindelijke samenstelling van de wandelgroepen kan heel divers zijn: wandelaars, snel, langzaam, ver, of relaxed...
Ik ken het gebied goed genoeg om voor iedereen voldoende adviezen klaar te hebben om een mooie en geslaagde week te organiseren.

PERIODES EN KOSTEN

In 2005 zijn er in de zomer 4 wandelweken gepland:

30 juli - 6 augustus 5 á 6 deelnemers/sters ( € 150 pp)

6 augustus - 13 augustus 5 á 6 deelnemers/sters ( € 150 pp)


13 augustus - 21 augustus (marathon/hardloopstage, lange bergtochten)
5 á 6 deelnemers/sters ( € 170 pp)


Lokale vervoerskosten: ongeveer 40-50 euro per week
Eten en drinken : ongeveer 70 euro per week


Bij aanmeldingen wil ik proberen om wandelaars/lopers van vergelijkbaar niveau bij elkaar te brengen.
Ik stel me het volgende voor:Wandelen, als het mogelijk is met de groep. De eerste wandeldag is een “testdag”. Tijdens die dag wandelen we gezamenlijk en aan de hand daarvan kan ik een programma opstellen, maar ruwweg komt het erop neer dat je elke dag om 9 uur vertrekt en ‘s middags om 5 uur weer onder dak bent. Het is goed mogelijk dat niet iedereen hetzelfde programma kan/wil lopen. Het kan ook zijn dat je later thuis komt…Ik ben geen officiële gids. Ik loop mee als medewandelaar, maar als niet iedereen hetzelfde programma loopt, zal ik maatwerk leveren door aan alle deelnemers/sters de nodige aandacht te geven, adviezen te geven, gastvrijheid te verlenen. Ik loop, fiets en/of ren in zo’n geval afwisselend mee met deze of gene. We slapen in het chalet en bij goed, stabiel weer misschien ook een keer in een berghut. Dat ligt er ook aan wat iedereen wil en/of kan. Ik doe geen gevaarlijke dingen. Natuurlijk wordt er onderweg lekker gepauzeerd op mooie plekken.Er zijn altijd individuele aanpassingen mogelijk.

HET CHALET


Het chalet is tamelijk comfortabel, maar niet overdreven. Je slaapt niet alleen op een kamer. Er zijn drie slaapkamers, een woonkamer, twee keukens, twee douches, drie toiletten, er is een vaste telefoon. Er zijn drie balkons. Soms slaap je met twee of drie mensen op eenkamer. De verdeling van de slaapplaatsen vindt plaats op de zaterdag van aankomst, en afhankelijk van de samenstelling van de groep.Het huis ligt op 20 minuten wandelen van het dorp Wengen, halverwege het wandelpad tussen Wengen en Lauterbrunnen.Koken en eten kan gemeenschappelijk. Dat verhoogt de vakantiepret. Ik kan weliswaar gewoon goed koken, maar dat kunnen anderen natuurlijk ook, ik sta niet elke avond in de keuken om het eten te maken en de afwas te doen. De kosten kunnen op die manier ook hoofdelijk worden omgeslagen (ruwweg 10 euro pp per dag), zodat het niet duur wordt.
In Wengen is een supermarkt. Het prijsniveau in Zwitserland ligt hoger dan in Nederland. De Zwitserse keuken in restaurants is niet al te best.Mijn wandelbegeleiding en advies over het gebied zijn gratis, omdat ik het leuk vind. De euro's die je betaalt zijn alleen voor onderdak en worden als huur afgerekend.Ik zie het hele gebeuren ook als mijn eigen vakantiebesteding.


ANDERE INFO

Het vervoer kun je per auto/trein zelf of in overleg met de andere vakantiegangers regelen.
Ter plekke moet je soms een stukje met bus of trein, reken op 10 euro per dag, maar waarschijnlijk is het minder. Dat is afhankelijk van de groep, de tochten en soms ook het weer.Overnachten in een berghut is leuk, maar in het hoogseizoen niet erg comfortabel, en kost ook extra. De prijs voor half pension in een berghut is ongeveer 35/40 euro pppn.
Kontakten met elkaar worden vooraf ook via internet geregeld, zodat iedereen beter weet wie er uiteindelijk meegaan. In het geval van de ouder/kind-vakantie wil ik extra goed en uitgebreid van te voren kennismaken.
Ik ga ervan uit dat de groep die uiteindelijk komt een week lang “als groep” optreedt, misschien niet elke dag als wandelgroep, maar wel geregeld, en datzelfde geldt dan voor het keuken/eetgedrag.
Meer informatie via e-mail/telefoon.
adappel@gmail.com